APROB:
Primarul General al municipiului Chişinău
CHIRTOACĂ Dorin
_________________________________
(semnătura)
PLANUL DE ACŢIUNI
al Direcţiei generale educaţie, tineret şi sport pentru anul 2017
Obiectiv strategic: Acces, Relevanţă, Calitate în Educaţie – Competenţe pentru Prezent şi Viitor
Obiectiv general: Asigurarea unei dezvoltări durabile a sistemului educaţional municipal |
||||||
Acţiuni | Subacțiuni | Indicator de
produs/rezultat |
Termen de realizare | Riscuri asociate | Responsabil (subdiviziune/ funcţionar public) | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
Obiectivul nr.1. Asigurarea cadrului legislativ-normativ | ||||||
1.1. Dezvoltarea cadrului legislativ-normativ | 1.1.1. Elaborarea documentelor normative | Elaborarea și avizarea:
– a 5 proiecte de decizii ale CMC; – 10 regulamente de funcționare a instituțiilor educaționale din subordine; – regulamentelor cu privire la organizarea concursurilor școlare și extrașcolare |
Mai,
Decembrie |
Respingerea de către consilieri a unor proiecte de decizie
Discrepanţele dintre prevederile documentelor de politici educaţionale |
DGETS
DETS din sectoare
|
|
1.1.2. Reconfigurarea districtelor de școlarizare
|
Revizuirea districtelor de școlarizare (includerea în listă a noilor blocuri de locuit/adresele noi) | Ianuarie-februarie | Existența unor blocuri de locuit noi, care nu sunt luate la evidență | Secția management preuniversitar | ||
1.2. Implementarea politicilor educaţionale de stat | 1.2.1. Activități de evaluare | Controale frontale (10),
tematice (21) și speciale (la necesitate)
|
Mai,
Decembrie |
Divergențe la aprecierea domeniilor vizate din cauza lipsei criteriilor de evaluare la nivel național | DGETS
DETS din sectoare |
|
1.3. Asigurarea învățământului obligatoriu | 1.3.1. Masă rotundă: „Colaborarea cu partenerii sociali pentru școlarizare și prevenirea abandonului școlar” | Majorarea ratei minorilor înrolați în sistemul educațional cu 0,5 %
|
August | Implicarea pasivă a partenerilor educaționali în școlarizarea elevilor | Secția management preuniversitar | |
1.3.2. Razii, controale inopinate cu privire la frecvența și școlarizarea elevilor | Reducerea absenteismului şi a abandonului şcolar cu un 1% | Mai
Septembrie |
Monitorizarea ineficientă a copiilor din partea părinților | Secția management preuniversitar | ||
1.3.3. Generalizarea datelor privind recensământului copiilor cu vârste între 0-16 ani | Întocmirea listelor elevilor pe anii de naştere | August-octombrie | Discrepanțe între actele normative existente
Refuzul părinților de a oferi datele despre copiii lor |
Secția management preuniversitar | ||
1.4. Implementarea SIME (Sistemului Informaţional de Management Educaţional) | 1.4.1. Baza de date funcțională | Înmagazinarea, datelor despre instituţiile de învățământ municipal în SIME | Mai,
Octombrie |
Defecțiuni tehnice
Lipsa accesului la datele statistice |
Direcția inspecţie şcolară
|
|
1.5. Implementarea prevederilor SAPD
(Sistemului Automat de Prelucrare a Datelor) |
1.5.1. Elaborarea bazei de date a candidaţilor la evaluările finale | Înmagazinarea datelor candidaţilor la evaluarea finală (clasa a IV-a) și la examenele de absolvire a gimnaziului şi a liceului | Februarie – august | Defecțiuni tehnice
|
Direcția inspecţie şcolară | |
Obiectivul nr.2. Asigurarea accesului copiilor la o educaţie de calitate la toate nivelurile de învăţământ
|
||||||
2.1. Asigurarea drepturilor copiilor la o educaţie de calitate | 2.1.1. Asigurarea condiţiilor necesare pentru şcolarizarea copiilor din familii social vulnerabile | Rata beneficiarilor de ajutor material pentru şcolarizare (subvenţii, manuale, alimentație etc.) | August-septembrie,
Noiembrie-decembrie |
Creșterea numărului de copiii din familii social dezavantajate | DGETS
DETS din sectoare
|
|
2.2. Asigurarea condiţiilor de înrolare în procesul educaţional a tuturor copiilor | 2.2.1. Susţinerea psiho – pedagogică a copiilor din grupul de risc | Elaborarea planurilor de susţinere psiho – pedagogică a copiilor din grupul de risc | August-septembrie | Utilizarea insuficientă a soft-urilor educaţionale în cadrul orelor de studii | Centrul socio-psiho- pedagogic
Direcția educație și tineret |
|
2.3. Susţinerea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale | 2.3.1. Extinderea serviciilor oferite de Centrele de resurse | Rata copiilor cu CES înrolaţi în instituţiile de învăţământ general | August-septembrie | Lipsa condițiilor de instruire a copiilor cu CES | DGETS
DETS din sectoare
|
|
2.4. Implementarea politicilor statului în domeniul protecţiei copilului | 2.4.1.Organizarea odihnei estivale | Rata beneficiarilor de bilete de odihnă | Mai-august | Tendinţe nefavorabile în evoluţia economiei naţionale | DGETS
DETS din sectoare
|
|
2.4.2. Organizarea alimentaţiei gratuite a copiilor | Rata beneficiarilor de alimentație gratuită | Ianuarie-mai, Septembrie-decembrie
|
Insuficiența alocațiilor financiare
|
DGETS
DETS din sectoare
|
||
2.5. Activități de evaluare | 2.5.1. Controale tematice și operative privind organizarea alimentației | Condiții optime de organizare a alimentației copiilor/elevilor | Lunar | Ignorarea obligațiilor funcționale de către partenerii implicați în organizarea alimentației | Secția management preuniversitar | |
2.6. Dezvoltarea şi susţinerea potenţialului creativ al minorilor prin prisma programelor pentru copiii dotaţi | 2.6.1.Organizarea concursurilor didactice și extrașcolare | Rata copiilor dotaţi participanţi la diverse concursuri școlare, cognitive, extrașcolare, sportive, conferințe (”Muncă. Talent. Cutezanță”) | Mai,
Decembrie |
Insuficiența alocațiilor financiare | Subdiviziunile DGETS | |
Obiectivul nr.3. Implementarea mecanismelor de motivare şi protecţie socială şi profesională a cadrelor manageriale şi didactice | ||||||
3.1. Susţinerea materială a angajaților din sistemul educațional | 3.1.1. Susţinerea materială a foştilor angajaţi din învăţămînt
|
Ajutoare materiale acordate cu ocazia zilei oamenilor în etate | Octombrie | Insuficiența alocațiilor financiare | Secția resurse umane | |
3.2. Stimularea angajaților pentru performanțe în activitate | 3.2.1. Acordarea stimulărilor pentru succese în muncă angajaților DGETS și conducătorilor de instituții.
Înaintarea candidaturilor pentru decorare cu ordine și medalii |
Propuneri înaintate pentru acordarea Diplomelor de onoare
Fișe de decorare întocmite și înaintate spre examinare |
Octombrie,
Decembrie |
Înaintarea candidaturilor irelevante.
Refuzul instanțelor ierarhic superioare de a accepta candidaturile propuse |
Secția resurse umane | |
3.3. Susținerea tinerilor specialiști | 3.3.1. Acordarea indemnizațiilor unice tinerilor specialiști în conformitate cu Hotărârea de Guvern nr. 802 din 29.10.15
Acordarea compensațiilor pentru închirierea spațiului locativ, consumului de energie termică și electrică |
Ordine emise. Organizarea și desfășurarea sărbătorii dedicate tânărului specialist | August-octombrie | Planificare defectuoasă a mijloacelor bugetare | Secția resurse umane | |
Obiectivul nr.4. Dezvoltarea sistemului de formare continuă a cadrelor didactice şi celor de conducere | ||||||
4.1. Dezvoltarea profesională continuă prin cursuri, stagii, ateliere, seminare, conferinţe etc. | 4.1.1. Activităţi de formare continuă
Organizarea întrunirilor metodice |
Crearea mecanismelor motivaţionale adecvate, implementarea creditelor profesionale
|
Mai,
Decembrie |
Planificarea defectuoasă a activităților de dezvoltare profesională
Constrângeri financiare |
DGETS
DETS din sectoare |
|
4.2. Delegarea personalului la activitățile de instruire | 4.2.1. Documentarea și evidența funcționarilor instruiți | Număr de funcționari instruiți în raport cu solicitările înaintate
|
Mai,
Decembrie |
Rezerve la evidența personalului instruit | Secția resurse umane | |
4.3. Absorbția de personal calificat pentru domeniile de activitate | 4.3.1. Identificarea funcțiilor publice vacante | Elaborarea listelor posturilor vacante (cadre didactice, manageri, etc.)
Întocmirea planului grafic de organizare a concursurilor (plasarea avizului, crearea comisiilor de concurs etc.) |
Mai,
Decembrie |
Planificarea defectuoasă a concursurilor
Conflicte de interese nedeclarate între membrii comisiei de concurs |
Secția resurse umane | |
4.4. Consilierea managerilor cu privire la perfecţionarea competenţelor manageriale | 4.4.1. Activităţi de consiliere oferite la solicitare | Seminare pentru managerii școlari | Mai,
Decembrie |
Prezența redusă din motivul implicării managerilor în mai multe activități
|
Subdiviziunile DGETS | |
4.5. Atestarea cadrelor didactice | 4.5.1. Perfecţionarea continuă a cadrelor didactice şi manageriale | Rata personalului didactic deţinători de grade didactice
|
Mai,
Decembrie |
Neacumularea creditelor | DGETS | |
4.6. Asigurarea instituțiilor de învățământ cu personal didactic calificat | 4.6.1. Întocmirea datelor statistice cu privire la personalul angajat în instituțiile de învățământ | Informație generalizată privind numărul de cadre didactice din instituții | Septembrie | Lipsa motivației cadrelor didactice de a activa în sistemul educațional | Secția resurse umane | |
4.7. Acordarea asistenței informaționale și metodologice în domeniu | 4.7.1. Organizarea și desfășurarea seminarelor instructive pentru managerii instituțiilor de învățămînt general cu privire la modificările în legislația muncii | Numărul de conducători instruiți | Martie | Instruiri planificate de către alte secții | Secția resurse umane | |
4.7.2. Acordarea asistenței metodice în domeniu managerilor numiți prin concurs | Numărul de conducători instruiți | Septembrie –
decembrie |
Instruiri planificate de către alte secții | Secția resurse umane | ||
4.8. Activități de consiliere | 4.8.1. Consilierea managerilor cu experiență de muncă de până la 5 ani și a tinerilor specialiști (la solicitare) | Consultanță individuală Masă rotundă ”Drepturile și garanțiile tinerilor specialiști în conformitate cu Hotărârea de Guvern
nr. 802 din 29.10.2015” |
Octombrie | Lipsa interesului din partea managerului instituțiilor vizate Instruiri planificate de către alte secții | Secția management preuniversitar
Secția resurse umane |
|
4.9. Acordarea suportului logistic şi financiar pentru organizarea activităţilor educaţionale Implementarea Strategiei naţionale de descentralizare | 4.9.1. Perfecționarea managementului financiar | Organizare a 2 ședințe instructive cu managerii și contabilii instituțiilor de învățământ | August,
Noiembrie |
Desfășurarea concomitentă a mai multor activități |
DGETS |
|
Obiectivul nr.5. Realizarea conţinuturilor curriculare | ||||||
5.1. Evaluarea calităţii managementului educaţional în instituţiile subordonate
|
5.1.1. Controale tematice, speciale în instituţii
|
Rapoarte anuale de activitate, plasate pe Site-ul DGETS | Mai
|
Divergențe la identificarea calificativelor din cauza lipsei criteriilor la nivel național | Direcția inspecţie şcolară | |
5.1.2. Evaluarea realizării conţinuturilor curriculare şi a prevederilor Planului – cadru pentru învățământul primar, gimnazial şi liceal | Controlul instituţiilor de învăţământ secundar privind admiterea la examene şi controlul cataloagelor şcolare | Mai | Rezistenţa unor factori de decizie la schimbările preconizate în învăţământ | Direcția inspecţie şcolară | ||
5.2. Promovarea educaţiei incluzive şi dezvoltarea alternativelor educaţionale | 5.2.1. Implementarea Programului strategic pentru anii 2014-2020 ”Dezvoltarea şi promovarea educaţiei incluzive” | Activităţi cu privire la dezvoltarea educaţiei incluzive | Mai,
Decembrie |
Accesul limitat la servicii educaţionale de calitate a copiilor din suburbiile municipiului | DGETS
DETS din sectoare
|
|
5.2.2. Formarea culturii incluzive la nivel de unitate educaţională | Rata copiilor cu CES înrolaţi în învăţământul secundar general | August-septembrie | Persistenţa elementelor de segregare a celor ce învaţă pe diverse criterii | DGETS
|
||
5.3. Perfecționarea învăţământului extraşcolar | 5.3.1. Proiecte sociale | Rata tinerilor implicați în viaţa socială | Mai,
Decembrie |
Proiecte educaţionale nevalorificate | Centrul adolescenţilor | |
5.4. Dezvoltarea cetăţeniei active | 5.4.1. Dezvoltarea potenţialului intelectual, moral, estetic al elevilor | Programe de instruire a tinerilor | Mai,
Decembrie |
Accesul limitat la educaţia non-formală şi informală | DGETS
|
|
5.4.2. Implementarea programelor educaţionale interculturale, prevenirea şi reducerea fenomenelor antisociale | Acţiuni educaţionale (Ziua absolventului, festivalul internaţional de dans popular, stimularea copiilor dotaţi etc.) | Mai,
Decembrie |
Constrângeri bugetare | Secţia educaţie şi tineret
Centrul adolescenţilor |
||
Obiectivul nr.6. Dezvoltarea infrastructurii şcolare şi a bazei tehnico-materiale şi didactice | ||||||
6.1. Evaluarea şi identificarea oportunităţilor de optimizare a cheltuielilor pentru întreținerea sistemului educațional | 6.1.1. Aprobarea reţelei de clase și elevi din instituţiile de învăţămînt primar și secundar | Rețeaua de clase și elevi aprobată | Septembrie | Ineficienţa infrastructurii şcolare | DGETS
DETS din sectoare |
|
6.2. Asigurarea condiţiilor normative de funcţionare a instituţiilor de învăţământ preşcolar şi secundar | 6.2.1. Dezvoltarea bazei tehnico-materiale şi didactice | Elaborarea bugetelor pe programe.
Elaborarea „Foii de titluri” şi realizarea lucrărilor de reparaţie capitală şi curente |
Iulie
Noiembrie
|
Valorificarea iraţională a resurselor financiare
Constrângeri bugetare |
DGETS
DETS din sectoare
|
|
6.2.2. Asigurarea copiilor cu locuri în instituţiile de învăţămînt preşcolar
|
Redeschiderea a 15 grupe preşcolare | Mai,
Decembrie |
Constrângeri bugetare | DGETS
DETS din sectoare |
||
6.2.3. Funcționarea SÎM în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 876 din 22.12. 2015 | Asigurarea elevilor cu manuale | Septembrie | Lipsa manualelor | DGETS
Serviciu asigurare didactică |
||
6.2.4. Perfectarea ofertei de manuale pentru anul de studiu 2018-2019 | Oferte elaborate și puse în aplicare | Decembrie | Lipsa bibliotecarilor în instituții | DGETS
Serviciu asigurare didactică |
||
6.2.5. Ocrotirea mediului înconjurător | 2 campanii/concursuri ecologice organizate | Mart
Aprilie
|
Constrângeri bugetare | DGETS
DETS din sectoare |
||
6.3. Dezvoltarea şi aplicarea tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale în sistemul de învăţământ | 6.3.1. Cartografierea datelor statistice ale instituţiilor de învăţământ secundar general în Sistemul Informaţional de Management Educaţional
|
Crearea şi asigurarea
funcţionării Registrului municipal al Educaţiei, inclus în Registru de Stat |
Mai – iulie, Octombrie-decembrie | Furnizare de date incorecte | Direcția inspecţie şcolară | |
6.3.2. Monitorizarea completării fișelor electronice a Sistemului Informațional „Book Fund” în instituțiile din subordine | Taxe privind închiriere a manualelor colectate în termen | Octombrie – noiembrie | Depășirea procentuală a numărului de beneficiari de manuale gratuite sau lipsa acestora | DGETS
Serviciu asigurare didactică |
||
6.3.3. Înscrierea online a copiilor în instituțiile preșcolare | Lansarea softului cu privire la înscrierea online a copiilor în grădinițe | I semestru | Probleme tehnice | DGETS
DETS din sectoare |
||
6.4. Perfecţionarea sistemului de finanţare a instituţiilor de învăţământ | 6.4.1. Optimizarea cheltuielilor pentru organizarea şi desfăşurarea procesului educaţional | Studiu „Concordanța dintre obiectivele trasate și activități planificate” | Ianuarie-februarie | Planificarea ineficienta a activității instituțiilor din subordine |
DGETS |
|
Obiectivul nr.7. Promovarea parteneriatelor şcolare la nivel republican şi internaţional | ||||||
7.1. Promovarea activităţilor de cooperare dintre comunitatea educaţională din municipiu şi alte ţări | 7.1.1. Stimularea practicilor pozitive privind organizarea procesului educaţional | 15 acorduri semnate
|
Mai,
Decembrie |
Atitudinea rezervată a unor conducători de instituţie faţă de parteneriatul educaţional | DGETS
Secția IRC |
|
7.1.2. Implicarea comunităţii civile în perfecţionarea serviciilor educaţionale | 5 proiecte sociale privind consolidarea relaţiilor cu comunitatea | Mai,
Decembrie |
Ineficiența competenţelor de colaborare cu actorii educaţionali | Secția IRC
Centrul Adolescenților |
||
Şef interimar Direcţie generală A.Fleaș __________________ 12.01.2017
(nume, prenume) (semnătura) (data)
- Pîntea: (022) 23 51 78