APROB:
Primarul General interimar al municipiului Chişinău
Ruslan CODREANU ____________________
(semnătura)
PLANUL DE ACŢIUNI
al Direcţiei generale educaţie, tineret şi sport pentru anul 2019
Obiectiv general: Asigurarea accesului, relevanţei şi calităţii educaţiei | ||||||
Acţiuni | Subacțiuni | Indicator de
produs/rezultat |
Termen de realizare | Riscuri asociate | Responsabil (subdiviziune) | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
1. Obiectiv specific: Asigurarea accesului la educație de calitate | ||||||
1.1. Dezvoltarea cadrului normativ | 1.1.1. Elaborarea proiectelor de decizii/ documente normative | Proiecte de decizii aprobate | Ianuarie – decembrie
|
Respingerea de către consilierii CMC a unor proiecte de decizie | DGETS
DETS din sectoare
|
|
1.1.2. Implementarea actelor normative/ metodologice în sistemul educațional municipal | Statute, regulamente, ordine, alte acte normative privind reglementarea procesului educaţional elaborate | Ianuarie – decembrie
|
Discrepanțe dintre prevederile documentelor de politici și actele normative elaborate | DGETS
DETS din sectoare
|
||
1.1.3. Activități de monitorizare a procesului de implementare a politicilor educaționale | Controale realizate în instituțiile de învățământ
|
Ianuarie – decembrie
|
Obstacole la realizarea controalelor din cauza suprapunerii mai multor activități | DGETS
DETS din sectoare
|
||
1.2. Dezvoltarea și modernizarea rețelei de instituții pentru asigurarea accesului tuturor copiilor la educația de calitate | 1.2.1. Elaborarea rețelei de clase și elevi în corespundere cu situația demografică și resursele disponibile | Revizuirea districtelor școlare în raport cu capacitatea de proiect a instituțiilor de învățământ | Aprilie (prognoza) –
Septembrie |
Lipsa informațiilor privind darea în exploatare a noilor blocuri | DGETS
DETS din sectoare
|
|
1.3. Diversificarea serviciilor de educație timpurie | 1.3.1. Dezvoltarea competențelor intelectuale
și creative ale copiilor |
Servicii educaționale autorizate | Ianuarie – decembrie
|
Spaţii educaţionale insuficiente / necorespunzătoare | DGETS
DETS din sectoare
|
|
1.4. Asigurarea accesului minorilor la învățământul general obligatoriu | 1.4.1. Elaborarea și implementarea măsurilor de prevenire și diminuare a abandonului școlar | Reducerea absenteismului şi a abandonului şcolar cu 1% | Ianuarie – decembrie
|
Relații defectuoase cu familiile needucogene | Secţia management
preuniversitar |
|
1.4.2. Dezvoltarea sistemului de înrolare a copiilor în instituțiile de învățământ | Înscrierea on-line a copiilor în instituțiile de învățământ
|
Ianuarie – decembrie
|
Eventuale erori tehnice la introducerea datelor | Secţia management
preuniversitar |
||
1.4.3. Diversificarea activităților extracurriculare | Ponderea elevilor înrolați în activitățile extracurriculare | Ianuarie – decembrie
|
Interesul scăzut privind participarea la activitățile organizate | Direcția educație și tineret | ||
1.5. Dezvoltarea sistemului de consiliere și proiectare a carierei | 1.5.1. Promovarea unui proces educațional care ar asigura formarea competențelor profesionale | Asigurarea activităților de consiliere și proiectare a carierii la nivel de învățământ general | Ianuarie – decembrie | Planificarea defectuoasă | Direcția educație și tineret
|
|
1.6. Implicarea elevilor în viaţa socială, în procesul de consultare şi luare de decizii | 1.6.1. Proiecte sociale | Rata tinerilor implicați în activităţile planificate | Ianuarie – decembrie
|
Refuzul tinerilor de a se implica în viaţa socială | Direcția educaţie şi tineret
|
|
1.7. Dezvoltarea cetăţeniei active | 1.7.1. Dezvoltarea potenţialului intelectual, moral, estetic al tinerilor | Programe de instruire a tinerilor elaborate | Ianuarie – decembrie
|
Discordanța dintre viziuni cu referire la valorile morale | Direcția educaţie şi tineret
|
|
2. Obiectiv specific: Implementarea mecanismelor de motivare și protecție socială a personalului didactic și de conducere |
||||||
2.1. Susţinerea profesorului | 2.1.1. Revalorificarea statutului social a personalului didactic și de conducere în societate | Reducerea cu 2 % a fluctuației cadrelor didactice | Ianuarie – decembrie
|
Lipsa motivației de a activa în sistemul educațional | DGETS
DETS din sectoare |
|
2.1.2. Motivarea și protecția socială profesională a personalului didactic și de conducere | Recompensarea pedagogilor prin acordarea de împuterniciri (implicarea în procesul de luare a deciziilor etc.) | Ianuarie – decembrie
|
Discrepanțe în perceperea diferitor situații de caz | DGETS
DETS din sectoare |
||
2.1.3. Susţinerea materială a foştilor angajaţi din învăţământ | Ajutoare materiale acordate cu ocazia zilei oamenilor în etate | Octombrie | Insuficiența alocațiilor financiare
|
DGETS
DETS din sectoare
|
||
2.1.4. Acordarea indemnizațiilor unice tinerilor specialiști în conformitate cu Hotărârea de Guvern nr. 802/2015 | Rata beneficiarilor de indemnizații unice | August – Octombrie | Prezentarea cu întârziere a dosarelor privind acordarea indemnizației unice | DGETS
DETS din sectoare
|
||
2.1.5. Susţinerea materială a tinerilor specialiști | Compensații pentru închirierea spațiului locativ, consumul de energie termică și electrică acordate tinerilor specialiști | Ianuarie – decembrie
|
Planificarea defectuoasă a mijloacelor bugetare destinate pentru susținerea tinerilor specialiști | DGETS
DETS din sectoare
|
||
3. Obiectivul specific: Dezvoltarea potenţialului creativ şi protecția socială a minorilor | ||||||
3.1. Dezvoltarea şi susţinerea potenţialului creativ al minorilor | 3.1.1. Organizarea concursurilor didactice și extradidactice | Rata copiilor dotaţi implicați în diverse concursuri extradidactice | Ianuarie – decembrie
|
Organizarea concomitentă a mai multor concursuri | Subdiviziunile DGETS | |
3.2. Asigurarea condiţiilor necesare pentru şcolarizarea copiilor din familiile social vulnerabile | 3.2.1. Susținerea minorilor din familiile social vulnerabile | Rata beneficiarilor de ajutor material acordat pentru şcolarizarea minorilor | Ianuarie – decembrie
|
Dificultăți la perfectarea documentelor (lipsa vizei de reședință etc.) | Secția management preuniversitar
|
|
3.3. Promovarea educaţiei incluzive
|
3.3.1. Extinderea serviciilor oferite copiilor cu CES | Rata copiilor cu CES înrolaţi în instituţiile de învăţământ general
Centrele de resurse fondate |
Ianuarie – decembrie
|
Constrângeri financiare
Segregarea copiilor cu CES |
DGETS
DETS din sectoare
|
|
3.3.2. Implementarea Programului strategic pentru anii 2014-2020 ”Dezvoltarea şi promovarea educaţiei incluzive” | Activităţi cu privire la dezvoltarea educaţiei incluzive conform prevederilor Programului strategic pentru anii 2014-2020 | Ianuarie – decembrie
|
Constrângeri financiare | DGETS
DETS din sectoare
|
||
6.1.3. Promovarea experienţei pozitive privind instruirea copiilor cu CES | Seminare instructiv-metodice | Ianuarie – decembrie
|
Constrângeri financiare
|
DGETS
DETS din sectoare CPSP |
||
3.4. Susținerea minorilor din familiile social dezavantajate | 3.3.2. Organizarea alimentaţiei gratuite a copiilor din familiile social dezavantajate | Rata beneficiarilor de alimentaţie gratuită | Ianuarie – decembrie
|
Extinderea numărului de copii din familii social dezavantajate | DGETS
DETS din sectoare
|
|
3.3.3. Organizarea serviciilor cu privire la întremarea sănătăţii minorilor | Rata beneficiarilor de servicii privind întremarea sănătăţii și odihnei minorilor | Mai-august | Constrângeri financiare
|
DGETS
DETS din sectoare
|
||
3.3.4. Perfecţionarea metodelor de educaţie prin implicarea în acest proces a părinţilor şi membrilor comunităţii civile | Diminuarea cu 5% a numărului minorilor cu devieri comportamentale | Ianuarie – decembrie
|
Refuzul reprezentanților comunității civile de a se implica în educația minorilor | DGETS
DETS din sectoare |
||
4. Obiective specifice: Perfecționarea continuă a cadrelor didactice şi manageriale | ||||||
4.1. Adaptarea condițiilor de activitate a cadrelor didactice la cererea pieții economice și sociale | 4.1.1. Motivarea profesională a cadrelor didactice şi celor cu funcţie de conducere | Promovarea experienţei avansate a cadrelor didactice şi a celor cu funcţie de conducere în cadrul seminarelor şi a reuniunilor metodice | Septembrie- decembrie | Planificarea defectuoasa a activităților de formare continuă |
Direcția inspecţie şcolară |
|
4.2. Perfecţionarea competențelor profesionale | 4.2. 1. Atestarea personalului didactic și de conducere | Sporirea numărului de deţinători de grade didactice şi manageriale | Ianuarie – decembrie
|
Lipsa motivației de a obține grade didactice şi manageriale |
Direcția inspecţie şcolară |
|
4.3. Formarea continuă a cadrelor didactice şi manageriale | 4.2.2. Consilierea personalului de conducere | Activităţi de instruire şi consiliere oferite la solicitare | Ianuarie – decembrie
|
Fluctuația cadrelor didactice |
Direcția inspecţie şcolarăSecția resurse umane |
|
4.2.3. Activităţi de formare continuă | Seminare instructive organizate | Ianuarie – decembrie
|
Neacumularea creditelor
necesare |
DGETS
DETS din sectoare |
||
4.2.4. Înaintarea candidaturilor pentru decorare și mențiuni | Fișe de decorare/mențiune întocmite și înaintate spre examinare | Ianuarie – decembrie
|
Tergiversarea procedurii de examinare a dosarelor | Secția resurse umane | ||
4.2.5. Delegarea personalului DGETS la activitățile de instruire | Rata funcționarilor instruiți | Ianuarie – decembrie | Lipsa posibilităților de formarea în raport cu solicitările înaintate | Secția resurse umane | ||
4.4. Sistematizarea informațiilor privind funcțiile vacante | 4.4.1. Identificarea funcțiilor vacante
|
Liste ale posturilor vacante de conducător
|
Ianuarie – decembrie
|
Lipsa motivației de a activa în sistemul educațional | Secția resurse umane | |
4.5. Organizarea și desfășurarea procedurilor pentru ocuparea funcțiilor vacante, reieșind din necesitățile de personal estimat | 4.5.1. Întocmirea și aprobarea Planului grafic de concursuri
Plasarea avizului despre funcțiile vacante
|
Numărul de concursuri organizate
|
Ianuarie – decembrie
|
Defecțiuni și erori tehnice | Secția resurse umane | |
4.6. Promovarea şi stimularea activităţilor de cooperare dintre comunitatea educaţională din municipiu şi alte ţări | 4.6.1. Promovarea practicilor pozitive privind organizarea procesului educaţional | Acorduri semnate
|
Ianuarie – decembrie
|
Lipsa interesului pentru dezvoltarea activităților de cooperare |
Secția informare și relații cu comunitatea
|
|
4.6.2. Perfecţionarea metodelor de educaţie prin implicarea în acest proces a părinţilor şi membrilor comunităţii | Diminuarea cu 2% a numărului minorilor cu devieri comportamentale | Ianuarie – decembrie
|
Identificarea cu întârziere a situaţiilor dificile
Blocaje de comunicare |
DGETS | ||
5. Obiectiv specific: Realizarea conţinuturilor curriculare | ||||||
5.1. Monitorizarea, diagnosticarea şi asigurarea calităţii managementului educaţional şi a sistemului de dirijare a procesului educaţional | 5.1.1. Evaluarea calităţii managementului educaţional privind realizarea curricula naţionale la disciplinele şcolare | Controale tematice, speciale și inopinate | Ianuarie – aprilie | Rezistența unor angajați la schimbările preconizate în sistemul educațional | Direcția inspecţie şcolară | |
5.1.2. Elaborarea documentelor strategice privind implementarea curriculară | Planul de acțiuni elaborat (management educațional, control şi audit intern etc.) | Ianuarie Septembrie
|
Lipsa specialiștilor în domeniu
|
Direcția inspecţie şcolară | ||
5.2. Organizarea şi desfăşurarea olimpiadelor municipale la disciplinele de studii | 5.2.1. Organizarea și desfăşurarea olimpiadelor municipale, naționale și extrașcolare | Olimpiade municipale desfăşurate (ordine, elaborarea bazei de date) | Ianuarie – decembrie | Transmiterea cu întârziere a ofertelor de participare | Direcția inspecţie şcolară | |
5.3. Evaluarea competențelor școlare | 5.3.1. Organizarea şi desfăşurarea evaluărilor semestriale și finale | Rata elevilor care au obținut note pozitive la evaluările desfășurate | Ianuarie – iunie | Dezacordul părților privind aprecierea rezultatelor | Direcția inspecţie şcolară | |
6. Obiectiv specifice: Dezvoltarea infrastructurii şcolare şi a bazei tehnico-materiale şi didactice | ||||||
6.1. Asigurarea condiţiilor normative de funcţionarea a instituţiilor de învăţământ general | 6.1.1. Aprobarea reţelei de clase și elevi din instituţiile de învăţământ primar și secundar | Bugete pe programe elaborate | Ianuarie – decembrie
|
Valorificarea irațională a resurselor financiare acordate | DGETS
DETS din sectoare |
|
6.1.2. Identificarea oportunităţilor pentru realizarea lucrărilor de reparaţie capitală şi curente | Elaborarea și aprobarea Planului de reparații | Ianuarie – decembrie
|
Apariţia unor situaţii imprevizibile la organizarea licitațiilor publice | DGETS
DETS din sectoare |
||
6.1.3. Ocrotirea mediului înconjurător | Campanii/concursuri ecologice organizate | Ianuarie – decembrie
|
Lipsa fondurilor destinate pentru organizarea unor astfel de activităţi | DGETS
DETS din sectoare |
||
6.1.4. Respectarea rigorilor sanitaro-igienice în instituţiile educaţionale din municipiu
|
Regim de funcţionare în conformitate cu normele stabilite de organele abilitate (regimul termic, de iluminare, etc.) | Ianuarie – decembrie
|
Lipsa cerințelor unice de evaluare a domeniului vizat | DGETS
DETS din sectoare |
||
6.1.5. Dotarea instituțiilor de învățământ cu mobilier, inventarul necesar și tehnică de clacul | Instituții de învățământ dotate în conformitate cu cerințele curriculare cerințelor | Ianuarie – decembrie
|
Constrângeri financiare | DGETS
DETS din sectoare |
||
6.1.6. Implicarea comunităţii civile în perfecţionarea serviciilor educaţionale | Proiecte sociale privind consolidarea relaţiilor cu comunitatea.
Programe aplicate |
Ianuarie – decembrie | Atitudinea rezervată a unor directori vizavi de oportunitatea parteneriatelor educaționale | DGETS
DETS din sectoare |
||
Şef Direcţie generală Rodica GUȚU ______________ 25.01.2019
(nume, prenume) (semnătura) (data)
- Pîntea: (022) 22 26 76